اخبار ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
مسئول فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق خطاب به پیمان جبلی:

کارکنان خبر صداوسیما دیگر خودشان هم اخبار تلویزیون را نگاه نمی‌کنند/ شیب کاهش مخاطبان سیما در سال‌های گذشته نزولی بود تا اینکه به لطف جبلی سقوطی شد

مصطفی انواری: چه شد که بهار پرشور و حرارت معاونت سیاسی در بدو شروع کار این معاونت حالا به زمستان در خبر گراییده و خود دست‌اندرکاران خبر صداوسیما هم دیگری رغبتی به تماشای اخبار ندارند. با این‌همه دم‌ودستگاه و نیرو نتوانستید روایت برتر در اغتشاشات را از آن خود کنید.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی حرفی‌‌نو مصطفی انواری مسئول واحد فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق در جلسه دیدار پیمان جبلی رئیس رسانه ملی با دانشجویان این دانشگاه خطاب به او گفت: آقای دکتر، شما امروز قرار است استیضاح شوید. استیضاح یعنی اگر از باب ارائه توضیحات و استدلال عاجز ماندی، مسند را اشتباه نشسته‌ای. اما پیش از بیان محورهای این استیضاح بگذارید به جد از خلف‌ وعده شما گلایه کنیم. قول داده بودید که دو سه ماه یک بار به دانشگاه می‌آیید؛ اما همین دعوت مکرر ما از شما به دانشگاه امام صادق‌علیه‌السلام نزدیک به یک سال به طول انجامید تا موفق افتاد. شما حتی روی دعوت دانشجویان دانشگاه متعلق به سازمان‌تان را هم به زمین زده‌اید. هرچند این فقط خطاب به شما نیست و ترس از حضور در دانشگاه و شنیدن نکات دانشجویان، بیماری‌ای مسری است که سال‌هاست گریبان مسئولان را گرفته.

آقای دکتر، می‌دانید چرا کار سازمان‌تان لنگ می‌زند؟ چون آدم صداوسیمای انقلاب اسلامی را ندارید یا کم دارید. چرا این مشکل وجود دارد؟ چون دید بلندمدت برای تربیت نیرو ندارید. چگونه صداوسیما در ۴۴ سال گذشته نتوانسته نیروی مورد نیاز خود را به ‌اندازه کافی و با کیفیت مورد نیاز، تربیت کند تا بتواند خودش را از شر دوگانه سست تعهد نیرو یا تخصص خلاص کند.

در مساله چهره‌ها (معادل فارسی کلمه سلبریتی) این‌طور به نظر می‌رسد که تیم جدید راجع به این مساله تدبیر خاصی دارد. پس رویکرد خود را در این زمینه بیان بفرمایید. آیا این تدبیر و کنترل چهره‌ها تنها به حذف برخی و برجسته‌کردن تعدادی نیروی دیگر به‌جای آنها محدود می‌شود یا الگوهای هوشمندتری برای اداره این مساله مانند قراردادهای شهرت نیز در دستورکار قرار دارد؟ آیا این گزاره را می‌پذیرید که ترس از عدم توانایی کنترل چهره‌ها شما را به سمت عدم چهره‌سازی سوق داده است؟

صریح بگویید چه شد که بهار پرشور و حرارت معاونت سیاسی در بدو شروع کار این معاونت، این‌طور به زمستانی در خبر گرایید که شاید خود دست‌اندرکاران خبر صداوسیما هم دیگری رغبتی به تماشای اخبار نداشته باشند؟ چه شد که با این‌همه دم‌ودستگاه و نیرو نتوانستید روایت برتر در اغتشاشات را از آن خود کنید؟ چرا برد رسانه‌ای اخبار سیما به پابند مصلحت‌سنجی‌های غیرواقعی زنجیر شده؟

آقای دکتر جبلی، شیب کاهش مخاطبان سیما در سال‌های گذشته نزولی بود تا اینکه به لطف شما سقوطی شد. از تحول با ما در معیار آنتن سخن بگویید. در تحلیل تفکرات تیم شما و آمارهای مفتضح مخاطبان سیما در این دوساله، برای ما محرز شده که توجه به مخاطب جزء اولویت‌های اول تیم شما نیست. سریال‌ها ضعیف، برنامه‌ها ضعیف، گاهی اوقات تماشای برفک جذابیت بیشتری از دیدن شبکه‌های شما دارد. پس پخش برفک را در برنامه شبکه‌ها قرار دهید که بر صرفه‌جویی در بودجه هم کمک می‌کند.

ای کاش به دوستان سیما بگویید توجه به عنصر جذابیت به‌معنی تولید سرگرمی‌های لغو نیست که با آن دشمن باشند. تجربه برخی سریال‌های گذشته نظیر گاندو و برنامه‌هایی مانند مناظرات علمی و سیاسی نشان داد که جذب مخاطب فقط در [بازی با خط‌قرمزها] نیست؛ بلکه باید اندکی ظرافت به خرج داد و مهارت هنری داشت.

در حوزه ساترا علی‌رغم به‌روز نبودن مقررات این سازمان در عرصه تنظیم‌گری همگرا، کافی ‌نبودن حمایت‌های بخش‌های مختلف سازمان از این مجموعه و عدم توانایی سازمان در تعامل با دستگاه‌های ذی‌ربط این حوزه، ما از جایگاه فعلی ساترا دفاع می‌کنیم به این دلیل که ریشه شکل‌گیری این سازمان به‌حکم حکومتی رهبر انقلاب در سال ۹۴ و اصل ۱۴۴ قانون اساسی بازمی‌گردد. اما این حمایت ما به معنی بستن باب بازاندیشی برای جایگاه نهاد تنظیم‌گر صوت و تصویر فراگیر نیست.

همین‌طور ما به‌عنوان بسیج دانشجویی از مجلس مطالبه داریم که چرا قانون مناسبی در حوزه تنظیم‌گری تصویب نمی‌کند و از قوه قضائیه سوال می‌کنیم که چرا تعامل لازم در جهت تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر محتوای تولیدات VODها با سازمان ساترا انجام نمی‌دهد. همچنین دخالت برخی نهادهای پشت‌پرده مانند آنچه برای سریال سقوط رخ داد جای بسی تعجب دارد و ای‌کاش به خود یادآوری کنیم که فرهنگ این مرزوبوم را در جهت منافع مالی صاحبان پلتفرم‌ها ذبح نکنیم.

بدانید با برخورد چکشی تحول از آب درنمی‌آید. به مدیران سازمانتان تاکید کنید: تعامل، تعامل و تعامل.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *