اخبار ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
به گزارش «حرفی‌نو»

متن لایحه پرحاشیه عفاف و حجاب بالأخره منتشر شد/ از تلاش وزارت خارجه برای حمایت از کیان خانواده در کشور‌های جهان تا گسترش تأسیس دانشگاه‌های تک‌جنسیتی در کشور/ توقیف ۱۰ درصد از کل اموال شخصیت‌های مشهوری که مروج بی‌حجابی باشند

در ادامه بخش‌های جالب و قابل توجهی از این لایحه را می‌خوانیم:

به گزارش حرفی‌نو متن لایحه پرحاشیه «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» معروف به لایحه عفاف و حجاب که در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصویب شده بود بالأخره منتشر شد.

 قرار است این لایحه ۷۰ ماده‌ای رویکرد جدید نظام و دستگاهای مختلف را در موضوع عفاف و حجاب و البته بی‌حجابی تعیین کند.

 در ادامه بخش‌های جالب و قابل توجهی از این لایحه را می‌خوانیم:

 وزارت امور خارجه موظف است با انعقاد پیمان‌ها و تأسیس و تقویت جنبش‌های جهانی برای حفظ و دفاع از کیان خانواده در برابر جریان انحرافات جنسی و اخلاقی در میان کشور‌های جهان تلاش کند.

 ساترا موظف است از تولید و پخش محتوای مروج فساد، برهنگی، بی عفتی، بی‌حجابی و بدپوششی در شبکه نمایش خانگی جلوگیری نماید.
 تولید و پخش فیلم‌های و سریال‌های (الف) ویژه در حوزه سبک زندگی اسلامی خانواده‌محور و فرهنگ عفاف و حجاب برای صداوسیما واجب است.
 راه اندازی و گسترش دانشگاه‌ها و پردیس‌های دانشگاهی مختص بانوان [دانشگاه تک‌جنسیتی] با سطح کیفی بالاتر از سایر دانشگاه‌ها و ارائه خدمات یارانه‌ای به این پردیس‌ها

 طراحی چیدمان اداری بیمارستان‌ها بر اساس حفظ حدود حریم شرعی بین کارمندان زن و مرد و ایجاد محیط اختصاصی جهت ارائه خدمات پزشکی که حضور نامحرم در آن‌ها ناگزیر است.
 افزایش وسایل حمل‌ونقل عمومی شهری ویژه بانوان به‌منظور تأمین آسایش بیشتر آنان و ممانعت از ورود آقایان به بخش اختصاصی بانوان

 اطلاع‌رسانی به گردشگران نسبت به قوانین جمهوری اسلامی ایران در خصوص شئون اسلامی و فرهنگی و نظارت بر گروه‌های گردشگران خارجی به‌منظور رعایت شئون اسلامی
 ایجاد و تقویت سامانه‌های هوشمند شناسایی مرتکبین رفتار‌های خلاف قانون با استفاده از ابزار‌هایی از قبیل دوربین‌های ثابت و سیار و مقابله با هنجارشکنی و عادی‌سازی رفتار‌های خلاف عفت در فضای مجازی.

 هر شخص در فضای مجازی یا غیر مجازی به اصل حجاب توهین کند یا برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی یا بدپوششی را ترویج کند به جزای نقدی و ممنوعیت از خروج از کشور و ممنوعیت از فعالیت عمومی در فضای مجازی از شش ماه تا دو سال و در صورت تکرار، جزای نقدی یک درجه تشدید و سایر مجازات‌های مرتبه اول نیز اعمال می‌شود.

 شخصی که دارای شهرت یا تأثیرگذاری اجتماعی است، در فضای مجازی یا غیرمجازی مرتکب بی‌عفتی شود به جزای نقدی درجه دو یا ده درصد (۱۰ درصد از کل دارایی، هر کدام که بیشتر باشد و محرومیت از فعالیت‌های شغلی یا حرفه‌ای به مدت شش ماه تا پنج سال و ممنوعیت خروج از کشور به مدت دو سال و ممنوعیت از فعالیت عمومی در فضای مجازی از شش ماه تا دو سال محکوم می‌شود.

 صداوسیما نمی‌تواند اشخاصی را که به دلیل ارتکاب جرائم بی‌عفتی پرونده آن‌ها در محاکم در حال رسیدگی است یا محکوم شده‌اند به برنامه‌های تلویزیونی دعوت کرده یا با آن‌ها قرارداد منعقد کند. همکاری در صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی و مشابه آن‌ها یا چنین افرادی ممنوع است.

 در مورد زنان پوشیدن لباس بدن‌نما یا تنگ یا لباسی که قسمتی از بدن پایین‌تر از گردن یا بالاتر از مچ پا یا بالاتر از ساعد دست‌ها دیده شود شامل جریمه می‌شود و در مورد مردان پوشیدن لباس بدن‌نما یا لباسی که قسمتی از بدن پایین‌تر از سینه یا بالاتر از ساق پا یا سرشانه فرد دیده شود شامل جریمه است.

 هرکس در حال رانندگی با وسایل نقلیه موتوری، تاکسی و مسافربر اینترنتی مرتکب بی عفتی، کشف حجاب، بی‌حجابی یا بدپوششی شود یا فردی سوار کرده که مرتکب جرائم مذکور شود، توسط پلیس راهنمایی و رانندگی پنج میلیون ریال جریمه می‌شود و در صورت تکرار وسیله نقلیه توقیف می‌گردد. برهنگی یا نیمه‌برهنگی راکب جریمه را تا ۲۰۰ میلیون ریال افزایش می‌دهد.

 امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر لسانی در حوزه پوشش و حجاب وظیفه اجتماعی همه مردم است و هیچ‌کس را نمی‌توان به علت انجام واجب شرعی مؤاخذه نمود. هرکس در مقابل امر به معروف و نهی از منکر حرکات غیرمتعارف انجام داده یا توهین یا پرخاش کند، به جزای نقدی محکوم می‌گردد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *