اخبار ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
به گزارش «حرفی‌نو»

شیرعلی‌نیا کتاب توقیف شده خودش را در کانال تلگرامی منتشر کرد/ تضعیف بی‌سابقه جایگاه وزارت ارشاد در حوزه کتاب و نشر

در این گزارش به نمونه‌ای از دخالت‌های گسترده‌ای اشاره می‌شود که وزارت ارشاد را به ناکارآمدترین حالت خودش تبدیل و اختیارات این وزارتخانه را کاملا به مجموعه‌های بیرونی منتقل کرده است. دخالت‌هایی که قطعا در حوزه‌های تئاتر، موسیقی، فیلم و سریال نیز در حال گسترده شدن است.

جعفر شیرعلی‌نیا از جمله نویسندگان و محققین شناخته‌شده تاریخ معاصر است. او ۲۶ کتاب دارد و در حوزه‌ی تاریخ جنگ جایزه‌ی مرجع‌نگاری کتاب سال دفاع مقدس و همچنین جایزه‌ی کتاب سال جمهوری اسلامی را در کارنامه دارد؛ کتاب‌های معروف و مصور او تبدیل به مرجع تحقیق درباره شخصیت‌ها و آوردگاه‌های مهمی در تاریخ معاصر ما مانند امام خمینی، آیت‌الله خامنه‌ای، مرحوم هاشمی رفسنجانی و ۸ سال جنگ تحمیلی شده‌اند.

 شیرعلی‌نیا یک سال قبل عنوان کرد کتاب آخر او یعنی کتاب «نکته‌های تاریخی» که حاصل سال‌ها تحقیق و پژوهش و حاوی نکاتی تاریخی و گفته نشده درباره جنگ تحمیلی است توسط وزارت ارشاد توقیف شده و تنها به او گفته‌اند کتابش مغایر با ضوابط نشر است و هرچه پرس‌وجو کرده پاسخ بیشتری نگرفته است.

 آن هم درحالی که همه منابع مورد اشاره او در کتاب از آثار داخلی منتشر شده و اغلب از آثار مربوط به سپاه پاسداران است. پس از نامه اعتراضی شیرعلی‌نیا به وزیر ارشاد و پیگیری‌های فراوان، معاون وزیر به او می‌گوید موظف بوده این کتاب را مجموعه‌ی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بفرستد و آن‌ها نیز این کتاب را توقیف کرده‌اند.

 شیرعلی‌نیا تلاش زیادی برای فهم علت توقیف کتاب توسط این بنیاد می‌کند اما جوابی به او نمی‌دهند.

 شیرعلی‌نیا در یادداشتی تلگرامی نوشت: « آن‌ها با توقیف کتاب، درباره‌ی اعتبار سایر آثاری که در این حوزه منتشر می‌شود تردید ایجاد می‌کنند و این در سیر تاریخ به شدت به ضرر این آثار است. برایشان شرح دادم که بسیاری از فرماندهان و رزمندگان جنگ اهل نقد و نظر بودند و هستند و شما با این ‌کار چهره‌ای دیگر از آن‌ها تصویر می‌کنید. گاهی تنها در کلام همدلی‌هایی با من می‌شد و حرف‌هایم را تایید می‌کردند اما می‌گفتند کاری از دست‌شان برنمی‌آید.»

 حالا جعفر شیرعلی‌نیا فایل کتاب «نکته‌های تاریخی» را در کانال تلگرامی خودش منتشر کرده است. یادداشت‌های این کتاب که قبل از انتشار نیز در فضای مجازی منتشر شده بود امروز میلیون‌ها بار خوانده و دیده می‌شود ولی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ترجیح داده با توقیف کتاب چهره‌ای ناتوان و بی‌منطق از خودش نشان دهد و با وجود ده‌ها میلیارد تومان بودجه، ساختمان، امکانات و نیرو، به‌جای نقد سخنان شیرعلی‌نیا نوشته‌های او را حذف کند.

 گفتنی است ناتوانی وزارت ارشاد در حراست و حفاظت از حوزه کتاب، نشر و نویسندگان به اوج خودش در سال‌های اخیر رسیده است.

 دخالت گسترده موسسه انقلاب اسلامی در خصوص کتاب‌های مرتبط با رهبری‌، دخالت موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی در خصوص آثار مرتبط با بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، دخالت بنیاد مکتب سلیمانی در خصوص آثار مرتبط با شهید مقاومت (مانند اتفاقی که برای کتاب نامزد گلوله‌ها افتاد) و دخالت بنیاد حفظ آثار در خصوص آثار منتشر شده در خصوص دفاع مقدس (مانند حواشی کتاب نکته‌های تاریخی) نمونه‌ای از این دخالت‌های گسترده است که وزارت ارشاد را به ناکارآمدترین حالت خودش تبدیل و اختیارات این وزارتخانه را کاملا به مجموعه‌های بیرونی منتقل کرده است. دخالت‌هایی که قطعا در حوزه‌های تئاتر، موسیقی، فیلم و سریال نیز در حال گسترده شدن است.

 جعفر شیرعلی‌نیا در گوشه‌ای از کتاب نکته‌های تاریخی بخش کوتاهی از یک مصاحبه قدیمی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را منتشر می‌کند: «من وقتی این فیلم­‌ها را درباره جنگ نگاه می­‌کنم، فکر می­‌کنم که آنجا یک دکانی است. روزنامه‌­ها را می‌­خوانیم، می­‌بینیم پر از خاطرات دروغ؛ دروغ محض نسبت به شهدا؛ خاطراتی مثل این­‌که من با شهید رفتم آن­‌جا، من با شهید چه و چه، همه­‌اش دروغ، چیزهایی را که آدم می­‌داند واقعیت ندارد می‌گویند… رزمندگان ابدا به یکدیگر حاجی نمی‌­گفتند… کلمه برادر هم کم کاربرد داشت و فقط اسم گفته می‌­شد… یک تحریفی دارد انجام می‌­شود نسبت به جنگ ما، و ما هم خودمان خوشمان می­‌آید؛ می‌­نشینیم، نگاه می­‌کنیم، گوش می­‌دهیم.»

 روایات شیرین و صادقانه‌ای از این دست و درباره حقایق جنگ، آن هم از زبان سردار بزرگی مانند شهید سلیمانی احتمالا به مذاق خیلی‌ها خوش نیامده و سبب توقیف کتاب نکته‌های تاریخی شده است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *