اخبار ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
حرفی‌نو گزارش می‌کند:

واکنش وزیر ارشاد و معاونش به توقیف و انتشار الکترونیکی کتاب جعفر شیرعلی نیا در کانال تلگرامی: غیرقانونی است، با قانون‌شکنی برخورد می‌کنیم

پس از مدتی مشخص شد وزارت ارشاد کتاب را جهت دریافت مجوز به یک مجموعه بیرون وزارتخانه و فاقد صلاحیت قانونی مجوزدهی یعنی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارسال کرده است.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد در واکنش به انتشار کتاب توقیف شده جعفر شیرعلی‌نیا محقق تاریخ در کانال تلگرامی نویسنده گفت: «فروش کتاب‌ها در فضای مجازی باید تحت نظارت معاونت فرهنگی قرار بگیرد.»

 یاسر احمدوند معاون وزیر نیز در واکنش به انتشار الکترونیکی کتاب توقیف شده گفت: «انتشار کتاب بدون مجوز در هر شکل و بستری رفتاری غیرقانونی و غیرمتعهدانه است. با قانون‌شکنی برخورد خواهد شد.»

 جعفر شیرعلی‌نیا از جمله نویسندگان و محققین شناخته‌شده تاریخ معاصر و صاحب ۲۶ جلد کتاب چند روز قبل اعلام کرد یک سال است که وزارت ارشاد به کتاب «نکته‌های تاریخی» او مجوز انتشار نمی‌دهد و مسئولین وزارتخانه هیچگونه جوابی نیز در خصوص علت این تاخیر ارائه نمی‌کنند.

 پس از مدتی مشخص شد وزارت ارشاد کتاب را جهت دریافت مجوز به یک مجموعه بیرون وزارتخانه و فاقد صلاحیت قانونی مجوزدهی یعنی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارسال کرده است.

 این تضعیف بیش از حد جایگاه وزارت ارشاد در حوزه کتاب و نشر باعث اعتراض تعدادی از صاحب‌نظران و رسانه‌ها از جمله حرفی‌نو شد.

 وزیر ارشاد در این زمینه نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «گاهی هم گفته می‌شود که وزارت فرهنگ موضوع نظارت را واگذار کرده است که اینطور نیست.

 ما از مؤسسات مرتبط نظر می‌گیریم. البته که این کار، کار بهتری است چرا که ما به جای اینکه به نظر کارشناسمان که شاید سواد تخصصی آن موضوع را نداشته باشد از متخصصش هم نظر می‌گیریم اما نظر پایانی را وزارت ارشاد اعلام می‌کند.

 کم‌تر از یک درصد از موارد نظارتی است که رفت و برگشت می‌شود تا حل شود.»

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *