اخبار ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0
به گزارش «حرفی‌نو»:

بسته پیشنهادی «حرفی‌نو»/ ۸ کتاب درباره گوهر یگانه ایران زمین

در متن زیر ۸ کتاب با محوریت امام هشتم شیعیان و پاره تن مردم ایران حضرت رضا علیه‌السلام به مخاطبان «حرفی‌نو» معرفی می‌شود. از کتاب‌های روایی، تاریخی و احادیث تا چند مجموعه داستان، شعر، رمان و حتی کتابی مخصوص نوجوانان که مطالعه هرکدام در نوع خود کمک شایانی به شناخت بیشتر آن امام عزیز خواهد کرد.

۱⃣ رُمان «ولادت» (کتاب اول از سه‌گانه ولادت)
🔹 نویسنده: مرحوم سعید تشکری
🔹 ناشر: انتشارات نیستان
🔹 درباره کتاب: داستان سه گانه امام رضایی زنده‌یاد سعید تشکری، نویسنده صاحب سبک خراسانی در سه کتاب مجزا با عناوین “ولادت”، “سیمیا” و “شاه بهار” توسط نشر نیستان منتشر شد. «ولادت» که اولین جلد این سه‌گانه است، در خلال داستان جذابی که روایت می‌کند به هجرت امام هشتم شیعیان (ع) و حضرت معصومه (س) از مدینه به ایران و موضوع ولایتعهدی امام رضا (ع) می‌پردازد.

۲⃣ کتاب «عیون الاخبار الرضا»
🔹 نویسنده: ابن بابویه قمی (شیخ صدوق)
🔹 ناشر: نشر جمکران (چاپ دو جلدی)
🔹 درباره کتاب: شیخ صدوق، عالم بزرگ شیعه، در این کتاب مناظراتِ دینی و احادیثی که از حضرت رضا (ع) نقل شده، چراییِ انتخابِ نامِ وی، روایاتِ مربوط به شهادت او و معجزاتی که در حرمش واقع شده است را جمع‌آوری کرده. در این کتاب، رساله‌های مختصری نیز از حضرت نقل شده‌ است.

۳⃣ زندگی سیاسی هشتمین امام حضرت علی بن موسی الرضا علیهما‌ السلام
🔹 نویسنده: آیت‌الله سید جعفر مرتضی عاملی
🔹 ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی
🔹 درباره کتاب: این کتاب که یکی از معروف‌ترین کتب درباره سیره عملی امام هشتم شیعیان است به قلم یکی از بزرگ‌ترین تاریخ‌پژوهان معاصر شیعه نوشته شده و یکی از آثار خوب و ارزنده‌ای است که به نیکی توانسته حیات سیاسی امام رضا (ع) و فعالیت‌های مبارزاتی ایشان در برابر حکومت بنی‌عباس را تشریح و تبیین کند.

۴⃣ کتاب امام رضا (ع) و ایران
🔹 نویسنده: سید حسین حراست
🔹 ناشر: دفتر نشر معارف اسلامی
🔹 درباره کتاب: نویسنده در این کتاب که ۵ فصل و یک نتیجه‌گیری دارد تلاش کرده است که با اشاره به ولایت‌عهدی امام رضا (ع) و بازتاب حضور ایشان در ایران به موضوع شروط امام رضا (ع) برای پذیرش، نتایج پذیرش ولایتعهدی، مناظرات امام با پیروان ملل و نحل و عالمان ادیان مختلف و مهاجرت سادات به ایران و آثار مثبت این سفر به ایران بپردازد.

۵⃣ کتاب سفرنامه‌ای که گم شد
🔹 نویسنده: فریبا کلهر
🔹 ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی
🔹 درباره کتاب: این اثر که کتابی بسیار دلچسب و جذاب برای نوجوانان ایرانی است با روایتی ساده اما پرمحتوا هم به سبک زندگی و رفتار امام رضا (ع) می‌پردازد و هم ماجرای سفر آن حضرت از مدینه به مرو را از زبان فرستاده مأمون برای نوجوانان به تصویر می‌کشد.

۶⃣ داستان به بلندای آن ردا
🔹 نویسنده: سید علی شجاعی
🔹 ناشر: نشر نیستان
🔹 درباره کتاب: این اثر داستانی وجوه دراماتیک تأثیرگذاری دارد. این کتاب برای نخستین بار از زاویه شقی­‌ترین مرد زیسته در دوران زندگی امام رضا (ع) یعنی مأمون عباسی به شرح زندگی و کرامات وی می‌پردازد و همین مسئله روایت داستانی این کتاب را بسیار خواندنی­‌تر از آثار مشابهی کرده است که در صدد شرح زندگی امام رضا (ع) برآمده‌اند.

۷⃣ رُمان حریم
🔹 نویسنده: صادق کرمیار
🔹 ناشر: نشر نیستان
🔹 درباره کتاب: حریم شاید از معدود داستان‌های اجتماعی است که از مشکلات امروز زندگی ما انسان‌های ماشینی و تهی از معنویت آغاز می‌شود و در انتها به ماجرای دلبستگی‌مان به مشهد عزیز و امام هشتم گره‌ می‌‌خورد.

۸⃣ مجموعه شعر کبوترنامه
🔹 گردآوری: مریم حقیقت
🔹 ناشر: به‌نشر
🔹 درباره کتاب: و در انتها برای ما ایرانی‌ها که در طول تاریخ همواره تلاش کردیم ارادتمان به خاندان عصمت و طهارت را از طریق ادبیات به رخ بکشیم اشعاری درباره ائمه همیشه دلچسب بوده است. در این مجموعه شعر نیز شاعران معاصر ایرانی به حضرت رضا (ع) ابراز ارادت کرده‌اند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *