اخبار ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
او یکی از چهره‌های شاخص نقاشی معاصر بود

خسرو حسن‌زاده، نقاش برجسته درگذشت

خسرو حسن‌زاده از هنرمندان معاصر عرصه هنر تجسمی بعد از یک هفته بستری در بیمارستان درگذشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرفی‌نو خسرو حسن‌زاده نقاش، هنرمند نمایش‌های چیدمانی و بازیگر در سال ۱۳۴۲ در تهران در خانواده‌ای از طبقه متوسط متولد شد. او در هفده سالگی مدرسه را ترک کرد و سپس به عنوان سرباز وظیفه در زمان جنگ تحمیلی عراق به ایران در جبهه‌های جنگ حضور یافت که این دوران از زندگی‌اش در کارهای هنری او بازتاب مشخصی داشت. او که از شاگردان آیدین آغداشلو بود در دهه هفتاد در رشته نقاشی در دانشگاه هنر تهران تحصیل کرد و حتی موفق به اخذ بورس تحصیلی از مرکز هنری سیته پاریس شد. اما ایران را ترک نکرد و به عنوان هنرمند تجسمی در کشور خود فعالیت کرد.

 

خسرو حسن‌زاده در کشورهای مختلف اروپا و خاورمیانه بیش از بیست نمایشگاه برگزار کرد  و “مجله تایمز” از او به عنوان یکی از بهترین هنرمندان کشور نام برده است.

آثار او در برجسته ترین موزه های هنری جهان مانند: LACMA  (موزه هنرهای زیبا لس انجلس)، The British Museum (موزه بریتانیا)،Museum of fine arts Houston  (موزه هنرهای زیبای هیوستون)، Agha Khan Museum  (موزه آقا خان تورنتو) و TMOCA (موزه هنرهای معاصر ایران) نگهداری می شوند.

خسرو حسن زاده گالری ایرانشهر

دغدغه‌های اجتماعی، جنگ، مذهب، بازاندیشی سنت‌ها، چهره‌های محبوب جوامع و فرهنگ عامه، جایگاه ویژه‌ای در آثار او دارند.

“جنگ”، “عاشورا”، “چادر”، “زنان خیابانی”، ” تروریست” که باعث شهرت جهانی او شد، “پهلوانان”و “یاعلی مدد،” عناوین مجموعه‌های این هنرمند تا به امروز هستند. خسرو حسن زاده سال‌های زیادی از عمر خود را میوه فروش بود و برای همین با طبقات فرودست جامعه آشنایی داشت و همین آشنایی سبب شده بود که حسن‌زاده به هنر مردمی یا پاپ توجه ویژه‌ای نشان دهد.

از جمله آثار او مجموعۀ سفارش پذیرفته می‌شود بود که در این مجموعه در تکریم انسان‌های بزرگ و قهرمانان محبوب مردمی چون تختی و گاندی و… آثاری را خلق کرد که در قالب جعبه‌ای با استفاده از رسانه‌های متعدد و نور و صدا اجرا شده‌ بودند. حسن‌زاده می‌گفت که اندی وارهول در تجربۀ هنری‌اش همواره از دیگران -ستاره‌ها یا اشیای مصرفی- شمایل ساخت؛ و اکنون او مایل است شمایلی از این فرمانروای مقتدر هنر پاپ بسازد، و او را، در شیوۀ شخصی و آشنای خود، از آن ِخود کند.

خسرو حسن زاده گالری ایرانشهر

پنج سال پیش نمایشگاهی از گزیده آثار این هنرمند شاخص، از دهه هفتاد تا اواخر دهه نود در گالری ایرانشهر برقرار شد. مجموعه‌های مختلفی چون «یادداشت‌های جنگ»، «تروریست»، و «یا علی مدد» و «پهلوانان» و … را شامل می‌شد و در کنار این مجموعه‌ها مجموعه “وارهول نجاتم داد” نیز نمایش در آمد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *