اخبار ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - 12 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
در گفت‌وگو با حرفی‌نو مطرح شد:

فعالان بخش خصوصی تئاتر: وزیر ارشاد و معاون هنری او دچار توهم عملکردی هستند، سالن‌های خصوصی زیادی در دوران اسماعیلی تعطیل شده/ قوه قضائیه وزیر ارشاد را برای آمارسازی اشتباه محاکمه کند

جملات فانتزی و آمار تخیلی، دستاورد وزیر ارشاد برای تئاتر ایران است اسماعیلی اخیرا گفته است: مخاطبی که ما امسال به تئاتر اضافه کردیم در تاریخ سابقه ندارد

دور روز قبل ویدئویی از محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد در جلسه هیأت دولت منتشر شد که در آن با ادبیات جالبی خطاب به رئیس‌جمهور می‌گفت: «ما کاری کردیم که مخاطبان تئاتر امسال رکورد زدند و اصلا در طول تاریخ این میزان مخاطب تئاتر نداشتیم.»

 عبارات عجیب وزیر ارشاد که با مشاهدات میدانی از اجراهای تئاتر متفاوت است و باور مسئولان بالادستی وزیر به این آمارها دلیلی شد که خبرنگار «حرفی‌نو» سراغ دو تن از فعالان باتجربه بخش خصوصی و صنفی تئاتر برود و درباره صحت سخنان و آمارهای وزیر ارشاد از آن‌ها بپرسد.

 شاهین چگینی رئیس انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران در گفت‌وگو با «حرفی‌نو» گفت: وزیر ارشاد باید با منبع موثق آمار ارائه کند و از سخنان کلی بپرهیزد.

 ظرفیت‌های دولتی مانند تئاتر شهر که از قبل در تئاتر داشتیم ثابت هستند و این دولت حتی یک سالن دولتی جدید به چرخه تئاتر اضافه نکرده است. اما نکته مهم تر اینجاست که بخش زیادی از سالن‌های خصوصی در دوران وزارت آقای اسماعیلی تعطیل شده‌اند.

 تعطیلی سالن‌های مستقل با ۵۰۰ صندلی، سپند با ۱۷۰ صندلی، دیوار چهارم با ۱۳۰ صندلی و… نشان می‌دهد فقط در همین دوره اخیر حداقل بیش از ۷۰۰ صندلی از ظرفیت تئاتر تهران کسر شده است. پس مشخص نیست وزیر ارشاد آمار عجیب بی‌سابقه بودن مخاطبان تئاتر را از کجا آورده است.

 در مجموعه حوادثی مانند کرونا و اعتراضات پارسال که به تئاتر لطمه زد دولت هیچ حمایتی از تئاتر نکرد و حمایت‌های اولیه نیز از تئاتر کشور قطع شد. وزارت ارشاد کمک هزینه‌های ابتدایی گروه‌های تئاتری را نیز لغو کرد. وزیر ارشاد چطور می‌تواند در چنین شرایطی مدعی بی‌سابقه بودن مخاطبان تئاتر شود. آن هم وقتی با این شرایط اقتصادی خیلی از مردم دیگر همان یک بار در ماه را نیز نمی‌توانند به تماشای تئاتر بیایند.

 دکتر شهرام گیل‌آبادی رئیس کانون کارگردانان خانه تئاتر نیز به «حرفی‌نو» گفت: وزیر ارشاد دچار توهم عملکردی است و چون گزارش‌هایی که به دست ایشان می‌رسد اشتباه است شناختی از شرایط موجود تئاتر ندارد.

 شاید وزیر می‌خواهد حرف‌های ژورنالیستی بزند که برخی از رسانه‌ها خوششان بیاید. تئاتر از حوزه‌های فکری و اندیشه‌ای هنر است. اگر وزیر ارشاد از تئاتر هراس دارد و نگران است که تئاتر نقد و تحلیل کند به سمت آمارهای انحرافی نرود.

 مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد کاملا بی‌پایه و اساس می‌گفت که دولت برای هر تماشاچی تئاتر ۴۰۰ هزار تومان سوبسید می‌دهد. واقعا مجموعه معاونت هنری وزیر نیز دچار توهم است و گزارش‌های اشتباهی به وزیر می‌دهند.

 من از دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی، مجلس و قوه قضائیه می‌خواهم وزیر ارشاد و مدیرانش را بابت این توهمات و گزارش‌سازی محاکمه کنند چرا که این سخنان آفت رشد و توسعه یک کشور است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *