اخبار ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
حرفی‌نو گزارش می‌کند:

پاسخ غیر رسمی و عجیب مجمع ناشران انقلاب اسلامی به گزارش «حرفی‌نو»: دیدید آذری جهرمی هم گفت راه‌اندازی اَپ کتابخوان در ایران ضررده است

میثم نیلی ترجیح می‌دهد به‌جای پرداختن به مسائلی که با وظایفش مرتبط است، مدام به موضوعاتی ورود کند که ارتباطی به او نداشته و در قبال آن‌ها مسئولیتی و تخصصی ندارد از جمله حجاب و عفاف اما‌ به‌راحتی و با سینه‌ی جلو داده در رسانه‌ها حکم ارتداد برای افراد مختلف صادر می‌کند در حالی که آشکار است سواد فقهی و علمی چنین چیزی را ندارد. در عوض از موضوعات و ابهاماتی که مستقیم به او مربوط است و سال‌هاست در قبال آن‌ها بودجه، حمایت و رانت دریافت کرده مانند ده‌ها پروژه پُرهزینه‌ی نیمه‌کاره سکوت می‌کند و طفره می‌رود.

صبح دیروز «حرفی‌نو» در یک گزارش تحلیلی _ خبری یک‌ دهه ادعای پرسروصدا و رسانه‌ای مجمع ناشران انقلاب اسلامی برای تولید اپلیکیشن کتابخوان و انعقاد چندین قرارداد پرهزینه و شکست‌های پی‌درپی و در نهایت اظهار عجز این مجمع در تولید اپلیکیشن را بررسی کرد.

 فردی که گفته می‌شود کارمند بخش روابط عمومی مجمع ناشران انقلاب اسلامی است در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام تلاش کرد به زعم خود پاسخی به این گزارش منتشر کند: «تأسیس و راه‌اندازی یک اَپ کاربردی برای مردم سرمایه چند میلیاردی می‌خواهد.  اگر حرف آذری جهرمی را بپذیریم که طاقچه سودده نیست و ضررده است، پس باید گفت ادامهٔ کار اَپ کتابخوان در ایران هم نیاز به پولِ خارج از قاعده بازی دارد.

 بسیاری از دغدغه‌مندان در حوزه کتاب ایده و مقدمات کار را دارند، ولی حمایت‌ها در مسیر دیگری قرار دارد و برای نورچشمی‌هاست که ارتباطی با نهادهای غیرفرهنگی دارند.  مجموعه‌های مختلفی برای این کار اقدام کردند و اگه ناتمام مانده دلیل اصلیش اینه که نخواست جیبش به پول‌هایی آلوده بشه که…»

 نوشته‌ی این کارمند روابط‌عمومی مجمع ناشران انقلاب اسلامی که به نظر می‌رسد از طرف مدیران مجمع به او دستور داده شده که پاسخ گزارش منتشر شده را بدهد، آنقدر عجیب است که به‌سختی می‌توان خود را راضی به نقد آن کرد. اما‌ بر چند سوال نمی‌توان چشم‌پوشید با این امید که این بار متولیان مجمع خود پاسخ دهند و به صورت رسمی:

 آیا مجمع ناشران انقلاب اسلامی پیش از آغاز سرمایه‌گذاری گسترده و به گفته احسان کریم‌خانی، مسئول پروژه‌های نرم‌افزاری مجمع ناشران، قبل از رها کردن ۴، ۵ پروژه نیمه‌کاره نمی‌دانستند که تولید اپلیکیشن سودده نیست و منتظر بودند آذری جهرمی آن‌ها را از این مسئله مطلع کند یا می‌دانستند و آگاهانه زمان و هزینه‌های گزاف را صرف پروژه‌های نیمه‌کاره و بدون خروجی کردند؟!

 آیا عقل سلیم می‌پذیرد، مجمع ناشران انقلاب اسلامی که سال‌هاست به‌عنوان یک نهاد برخوردار از رانت و حمایت‌های حاکمیتی مشهور است کمتر از چند ناشر و استارت‌آپ بخش خصوصی (طاقچه و فیدیبو) از سرمایه و امکانات و همراهی‌های دولتی بهره‌مند باشد؟! به‌راستی چرا آن‌ها توانستند اپلیکیشن‌های موفق کتابخوان تولید کنند ولی مجمع ناشران پس از هزینه‌های فراوان نتوانست؟!

 آیا می‌توان پذیرفت هزینه تعدد پروژه‌های آغاز شده و نیمه‌کاره رها شده توسط مجمع ناشران و تولید یک اپلیکیشن بی‌کیفت کمتر از هزینه‌ای باشد که طاقچه و فیدیبو صرف بالا آوردن اپلیکیشن‌های خود کرده‌اند؟! و یا مجمع نیز به همان اندازه هزینه کرده‌ اما قادر به انجام و ارائه‌ی کار با کیفیت نبوده‌ است؟!

 آیا می‌توان پذیرفت مسئولان مجمع ناشران انقلاب اسلامی که خود و رفقای‌شان امروز مشاوران عالی، معاونان و مدیران ارشد وزارت ارشاد و منشأ و مسئول توزیع حمایت‌های مالی هستند، همچنان ناکامی خود در تولیدات فرهنگی با کیفیت را به گردن پول‌های خارج از قاعده و حمایت از نورچشمی‌ها بیندازند؟!

 این سؤالات و ده‌ها سؤال دیگر، موضوعاتی هستند که میثم نیلی، مشاور عالی وزیر ارشاد و مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی و چندین و چند مسئولیت مهم فرهنگی دیگر موظف است به آنان پاسخ دهد اما او ترجیح می‌دهد به‌جای پرداختن به مسائلی که با وظایفش مرتبط است، مدام به موضوعاتی ورود کند که ارتباطی به او نداشته و در قبال آن‌ها مسئولیتی و تخصصی ندارد از جمله حجاب و عفاف اما‌ به‌راحتی و با سینه‌ی جلو داده در رسانه‌ها حکم ارتداد برای افراد مختلف صادر می‌کند در حالی که آشکار است سواد فقهی و علمی چنین چیزی را ندارد.

 در عوض از موضوعات و ابهاماتی که مستقیم به او مربوط است و سال‌هاست در قبال آن‌ها بودجه، حمایت و رانت دریافت کرده مانند ده‌ها پروژه پُرهزینه‌ی نیمه‌کاره سکوت می‌کند و طفره می‌رود و یک کارمند جزء را برای پاسخگویی جلو می‌اندازد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *