اخبار ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
وزارت ارشاد چه‌قدر به ممیزان کتاب دستمزد می‌دهد؟

به طور میانگین صفحه‌ای هزار تومان، با تجربه‌ترها و مشهورترها تا سه هزار تومان

به گزارش حرفی‌نو بنا به شنیده‌های خبرنگار کتاب خبرگزاری فارس به ازای هر صفحه به طور میانگین یک هزار تومان به عنوان دستمزد به ممیزان کتاب پرداخت می‌شود که این رقم می‌تواند بسته به تخصص، تجربه و شهرت ممیز تا سقف سه هزار تومان باشد. یعنی کارشناس به ازای یک کتاب ۳۰۰ صفحه‌ای که به طور میانگین یک هفته زمان می‌برد تا خوانده شود ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند.

این کمی دستمزد، شاید دلیلی است که کارشناس اداره ممیزی کتاب وزارت ارشاد، کمیت را فدای کیفیت کند؛ طوری که در ماه بیش‌ترین کتاب را بخواند تا بیش‌ترین دریافتی را داشته باشد و از سوی دیگر هم نمی‌توانیم احتمال اعمال سلیقه را نادیده بگیریم.

این در حالی است که تنها ایستگاهی که باید آثار را مورد بررسی قرار دهد تا آثاری با محتوای مناسب و به‌روز به بازار نشر و دسترس مخاطب قرار بگیرد، همین کارشناسی اداره توسعه کتاب و کتابخوانی است، اما در سطح بازار علاوه بر آثار غیرمجاز که به راحتی در چاپخانه‌های زیرزمینی به چاپ می‌رسند، آثاری را می‌بینیم که از اداره کتاب مجوز گرفته، اما به لحاظ محتوایی بعضاً مورد تأیید نیست.

به طور مثال کتابی که به دست کارشناس می‌رسد تنها نسخه‌ای است که موجود است و اگر به تأیید او منتشر شود به دست حداقل یک هزار نفر از مخاطبان می‌رسد که این مسأله نیاز به دقت و اهمیت بیش‌تری دارد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *