اخبار ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - 11 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

عسکری درست است یا عسگری؟!/ غلطی مصطلح میان علاقه‌مندان امام یازدهم شیعیان

امام یازدهم شیعیان در هشتم ربیع‌الثانی در مدینه از مادری به نام سوسن که حُدَیث خوانده می‌شد، همسر امام دهم به دنیا آمد و نامش را حسن گذاشتند.

یک سال از تولد او نگذشته بود که به دستور متوکل، خلیفه سختگیر عباسی امام هادی (ع) و خانواده‌اش را به اجبار به سامرا، پایتخت جدید بنی‌عباس بردند و حسن یک ساله برای همیشه مدینه را ترک کرد.

او در تمام زندگی‌اش تحت شدیدترین مراقبت‌های نظامیان بنی‌عباس قرار داشت و دوشنبه و پنجشنبه هر هفته باید به کاخ حکومتی می‌رفت و اعلام می‌کرد که در شهر حضور دارد. علما معتقدند او تنها امامی است که هرگز نتوانسته به حج برود. به همین دلیل هم به حاجیان سفارش می‌شود اعمال حج خود را به نیابت از او به جا بیاورند.

او مشکلات زیادی در آغاز امامتش داشت و شیعیان زیادی امامت او را قبول نداشتند. خود ایشان بارها فرموده بود: هیچ‌کدام از امامان مانند من مورد شک و تردید شیعیان نبوده است!
در اوج این فشارها امام یازدهم، به‌صورت هوشمندانه‌ای از طریق وکلای خودش جهان را با پدیده غیبت آشنا کرد. اگر اقدامات ایشان نبود شیعیان بلافاصله پس از ورود به دوران غیبت از بین می‌رفتند.

امام یازدهم القاب مختلفی دارد که معروف‌ترینش عسکری است، چون او در محله عساکر یا همان محله نظامیان در سامرا در محاصره نظامیان زندگی می‌کرد. برخی از شیعیان به غلط او را حسن عسگری می‌خوانند که یک غلط مصطلح است. عسگری به معنای عقیم و بی‌دانه است؛ همانطور که انگور عسگری به جهت بی‌دانه بودنش به این نام مشهور شده است.

تصویر زیر اثر استاد حسن روح‌‌الامین راوی مراسم وصلت امام یازدهم و نرجس خاتون است. چند ماه قبل از شهادت امام هادی (ع) در سال ۲۵۴، خانه او شاهد مراسم ازدواج پسرش، حسن بود. عروس، از بزرگ‌زادگان روم شرقی بود. ملیکا در جنگ رومی‌ها و مسلمانان اسیر شده بود.

نماینده امام دهم، او را در بازار برده‌فروشان بغداد خرید و به سامرا آورد. مسلمان شد و نامش را نرجس گذاشتند. مدتی بعد با حسن بن علی ازدواج کرد و یک سال بعد منجی بشریت متولد شد.

ولادت امام یازدهم شیعیان، این هدایتگر انسان‌ها بر تمام دوست‌داران و شیعیانش مبارک باد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *