رسانه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
مهدی جمشیدی جامعه‌شناس:

طبق قانون عفاف و حجاب مجلس، یک هدبند حداقلی نیز حجاب به حساب می‌آید/ خاتمی حرف سخیف و بی‌ربطی درباره حجاب زد

مهدی جمشیدی جامعه‌شناس: در دنیای روایت‌ها نابودی نمادها یعنی نابودی تمام حیثیت یک فرهنگ. حجاب امروز نماد فرهنگ اسلامی است. طبق قانون عفاف و حجاب مجلس یک کلاه یا حتی یک هدبند حداقلی هم حجاب به حساب می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی حرفی‌نو، مهدی جمشیدی، جامعه‌شناس و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه‌ی اسلامی در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت: لایحه عفاف و حجاب مجلس یک باتلاق قانونی برای حجاب است و حجاب در این باتلاق غرق خواهد شد. این قانون مجلس به‌جای بازدارندگی اتفاقا نسبت به کشف حجاب و برهنگی تسهیل‌گری نیز دارد و از جهاتی فرصت‌های قانونی برای چنین اعمالی در نظر گرفته‌اند. لایحه عفاف و حجاب نمایندگان مجلس واقعا یک تله فرهنگی است. عجیب است که هم دولت آن را تایید کرده و هم قوه قضائیه

در مقدمه لایحه عفاف و حجاب می‌گویند حجاب یک هنجار اجتماعی است. این حرف کاملا غلط است. حجاب عرف نیست، یک امر شرعی است و یه قول رهبری کشف حجاب یک حرام شرعی، اجتماعی و سیاسی است. نمایندگان مجلس با نگاهی خلاف نگاه رهبری برای عرف جامعه حجیت قائل شده است. اگر حجاب در جامعه دچار سیّالیت شد، شما هم با همان روش پیش می‌روید؟!

رئیس جمهور قبلی با وجود اینکه خودش روحانی بود یک مسئله دینی مانند حجاب را قربانی قدرت کرد و با متهم کردن رقیبش به دیوار کشیدن در خیابان توانست رأی بیاورد. قبل از آن حجاب در جامعه فقط داخل خودرو محدود بود. بعد گفتند خودرو حریم شخصی است. الان به بیرون خودرو کشیده شده. کاملا یک جنگ ترکیبی است و خزنده و قدم به قدم جلو می‌آید. مگر جمهوری اسلامی با توسل به خشونت در ماجرای حجاب سخت‌گیری داشته و گفته همه چادر بپوشند؟! اتفاقا جمهوری اسلامی در ماجرای حجاب سهل‌گیری هم داشته است.

در دنیای روایت‌ها نابودی نمادها یعنی نابودی تمام حیثیت یک فرهنگ. حجاب امروز نماد فرهنگ اسلامی است. طبق قانون عفاف و حجاب مجلس یک کلاه یا حتی یک هدبند حداقلی هم حجاب به حساب می‌آید. نمی‌دانیم این قانون چطور از فیلتر دولت و قوه قضائیه گذشته و اجرایش عواقب بدی خواهد داشت.

متن لایحه حجاب و عفاف، نوعی عقب‌نشینی است زیرا احساس می‌کنیم نویسندگان لایحه عقیده دارند اگر به چیزی فراتر از این فکر کنیم، موجب دو قطبی و آشوب خواهد شد که البته این اندیشه به خاطر تحلیل اشتباه از اغتشاشات ۱۴۰۱ است.

رئیس دولت اصلاحات حرف سخیف و بی‌ربطی زد و گفت حجاب و عفاف دو مقوله جدا هستند. این حرف را می‌زنند تا حجاب را تبدیل به یک قانون اجتماعی بی‌پشتوانه کنند. حجاب پوسته‌ای است که از باطن ارزشمندی مانند عفاف حفاظت می‌کند و قابل جدا شدن از هم نیستند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *